Zelfstandig leren wonen. Onderzoek naar organisaties en activiteiten die dit leerproces voor jongeren kunnen vergemakkelijken.

Anciaux
Nele

Het moet er óóit van komen. Vroeg of laat schuifelt iedereen de deur uit. Misschien niet letterlijk, maar altijd wel figuurlijk. Ooit zet je de stap in het onbekende, uit een vertrouwde en vaak beschermde omgeving, in een nieuwe wereld waarin je zelf verantwoordelijk bent voor je lot.

In dit deel lees je alles over die grote stap naar zelfstandigheid. Op eigen benen staan we allemaal ooit. Wankel, tastend en onzeker zetten we onze eerste schuchtere pasjes. Maar met wat oefening hollen en springen we met de ogen dicht.

Bibliografie

BIEHAL, N., e.a., Moving On. Young people and Leaving Care Schemes. London, HMSO, 1995.

 

BUCAY, J., The Power of Self-Dependence. Allowing yourself to live life on your own terms. New York, Harper/Collins, 2004.

 

EHSAL. Stagevademecum 3de jaar bachelor in het sociaal werk. Afstudeerrichting Sociaal-Cultureel Werk. 2007-2008.

 

KELLY, A., Talkabout activities. Developing social communication skills. 2de herziene druk, Oxon (Verenigd Koninkrijk), Speechmark Publishing Ltd, 2005.

 

Manchester Foyer. Policies, principals and aims. September 2007 (niet-gepubliceerd verslag)

 

MAY-CHAHAL, C. en COLEMAN, S., Safeguarding Children and Young People. London, Routledge, 2003.

 

NOONAN, E., Counseling Young People. 5de herziene druk, London/New York, Travistock/Routedge, 1996.

 

STUART, M. en Thomas, A., Engaging with Difference. The ’Other’ in Adult Education. 5de herziene druk, England/Wales, NIACE, 2002.

 

THYS, P., Ondersteunende documenten. Expressieve vaardigheden. 2006-2007.

 

THYS, P., Vademecum Opleidingsonderdeel Expressieve vaardigheden. 2006-2007.

 

VAN COILLIE, J., Bij de tekst. Schrijfboek voor sociaal werkers. 2de herziene editie, Mechelen, Wolters Plantyn, 2003.

 

Download scriptie (699.5 KB)
Universiteit of Hogeschool
Odisee
Thesis jaar
2008