Baarda, D. B., de Goede, M. P. M., & Teunissen, J. (2009). Basisboek Kwalitatief Onderzoek. Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.
Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559.
Beel, V. (2011, 24 juni). Leerkrachten Latijn tegen afschaffing van hun vak in het eerste jaar. De Standaard. Geraadpleegd op 29 februari, 2013 op http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=VB3BQLUE&word=latijn
Belfi, B., Goos, M., Lamote, C., & Van Dammer, J. (2010). Zittenblijven op jonge leeftijd. Leuven: Steunpunt studie- en schoolloopbaan.
Booijink-Kemna, K., Verdonschot, S., & Visscher-Voerman, I. (2008). Innoveren vraagt om communiceren. Bevindingen uit een onderzoek naar de bijdrage van het sociaal communicatief proces aan kennisproductiviteit. Opleiding & ontwikkeling, 21(9), 14-17.
Brinckman, B. (2013, 25 april). Schaduw De Wever hangt over hervorming secundair. De Standaard, 8.
Center for Activity Theory and Developmental Work Research University of Helsinki (n.d.). Cultural-Historical Activity Theory. Geraadpleegd op 22 november, 2012 op http://www.iifl.unam.mx/html-docs/tradretor/cultu.pdf
Commissie Monard (2009). Kwaliteit en kansen voor elke leerling. Een visie op de vernieuwing van het secundair onderwijs. Geraadpleegd op 5 oktober, 2012 op http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2009/bijlagen/0424-visienota-SO.pdf
Commonwealth Secretariat (2010). Overview of Case Study Models and Methodology. Commonwealth Association for Public Administration and Management.
Dang Kim, T., & Pelleriaux, K. (2006). Equity in education thematic review: Country analytical report Flanders. Flanders: University of Antwerp.
De Fraine, B. (2007). Draagkracht van scholen. Balanceren tussen kunnen en moeten. Impuls, 37(4), 164-172.
De Jonckheere, M. (2010). Inleiding tot het recht. Brussel: die Keure.
De Meyer, I., Pauly, J., & Van de Poele, L. (2004). Leren voor de problemen van morgen. Gent: Universiteit Gent.
Departement Onderwijs en Vorming (2001). Het Vlaamse onderwijs in een notendop. Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
De Rick, K. (2010). Bedrijven en onderwijs: partners voor een beter TSO en BSO. Speerpunten voor gezamenlijke actie. Leuven: HIVA-K.U.Leuven.
Dewitte, I., & De Vadder, I. (2012, 12 december). De zevende dag. Brussel: één.
Duyck, W. & Anseel, F. (2012). Gelijke Kansen, Gelijke Kinderen, Gelijke Klassen? Early Tracking in het Onderwijs. Gent: Itinera Institute.
Dye, T. R. (2001). Top Down Policymaking. New York: Chatham House Publishers of Seven Bridges Press, LLC.
Eckert, M. (2012, 4 september). Zet sterk en zwakke leerlingen apart. De Standaard, 4-5.
Engels, N., Aelterman, A., Schepens, A. & Van Petegem, K. (2005). Het welbevinden van leerlingen in het secundair onderwijs. Informatie Vernieuwing Onderwijs, 26(101), 33-41.
European Commission (2009/2010). Organisation of the education system in the Flemish community of Belgium. Geraadpleegd op 30 april, 2013 op http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/eurybase_full_reports/BN_EN.pdf
Evans, L. & Chauvin, S. (1993). Faculty Developers as Change Facilitators: The Concerns-Based Adoption Model. To Improve the Academy, 12(1), 165-178.
Foot, K. A. (2001). Cultural-Historical Activity Theory as Practical Theory: Illuminating the Development of a Conflict Monitoring Network. Communication Theory, 11(1), 56-83.
Fullan, M. (2007). The NEW Meaning of Educational change. New York: Teachers College Press.
Gering, J. (2004). What Is a Case Study and What Is It Good for? American Political Science Review, 98(2), 641-354.
Glorieux, I., & Jegers, M. (2009). ‘Wie herkanst?’ sociografische schets, leerroutes en beweegredenen van de deelnemers aan Tweedekansonderwijs en de Examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap. Brussel: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming.
Goethals, M. (2012, 24 november). Peeters die zich moeit? Slecht teken. De Standaard, 4-5.
Goos, M., Belfi, B., Lamote, C., & Van Damme, J. (2010). Zittenblijven op jonge leeftijd: 1 stap achteruit en vervolgens 2 stappen vooruit? Geraadpleegd op 28 oktober, 2012 op http://www.steunpuntloopbanen.be/publi_upload/5Goosetal.pdf
Hanushek, E. A. & Woessmann, L. (2006). Does Educational Tracking Affect Performance and Inequality? Differences- in- Differences Evidence Across Countries. Economic Journal, 116(3), C63-C76.
Koning Boudewijnstichting (2004). Accent op talent: Een geïntegreerde visie op leren en werken. Antwerpen/Appeldoorn: Garant
Kozulin, A., Gindis, B., Ageyev, V. S., & Miller, S.M. (2003). Vygotsky’s Educational Theory in Cultural Context. Cambridge: Cambridge university Press.
Lambrechts, B., & Geurts, E. (2008). Educational Policies that Adress Social Inequality: Country Report BELGIUM/Flandres. Torhout: Department Reno Teacher Training.
Lewin, K. (1952) Field Theory in Social Science: Selected Theoretical Papers. London: Tavistock.
Loucks, S. & Pratt, H. (1979). A Concerns-Based Approach to Curriculum Change. Educational Leadership, 212-215.
Martens, P. (2012, 7 maart). Dossier Onderwijs Hervormingen. Knack, 42(10), 68-72.
Martens, P. (2012, 29 augustus). De minister is veel krediet kwijt. Knack, 42, 22-29.
Matland, R. E. (1995). Synthesizing the Implementation Literature: The Ambiguity-Conflict Model of Policy Implementation. Journal of Public Administration Research and Theory, 5(2), 145-174.
McQuarrie, L, McRae, P., & Stack-Cutler, H. (2008). Differentiated Instruction Provincial Research Review. Choice, complexity, creativity. Edmonton: University of Alberta.
Metaforum Leuven (2012). Metaforum visietekst 7: Hervormingen in het secundair onderwijs. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap (2001). Onderwijs in Vlaanderen. Het Vlaamse onderwijslandschap in een notendop. Brussel: Enschedé - Van Muysewinkel
Monard, G. (2013, 30 april). Niet hervormen is schuldig verzuim. De Standaard, 41.
Mooijman, M. (2008). De Leraar centraal bij onderwijsinnovatie. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Nygård, K. A. (n.d.). Cultural Historical Activity Theory (CHAT). Geraadpleegd op 26 mei, 2012 op http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/TOOL5100/v08/foiler/F4-CHAT-120208.pdf
OECD (2009). PISA 2009 Results: What Students Know and Can Do: Student Performance in Reading, Mathematics and Science. Paris: OECD.
OECD (2007). Understanding the Brain: The Birth of a Learning Science. Paris: OECD.
Onderwijs Vlaanderen (2010-2011). Onderwijsstatistieken. Statistisch jaarboek. Geraadpleegd op 2 oktober, 2012 op http://www.ond.vlaanderen.be/onderwijsstatistieken/2010-2011/statistisch_jaarboek_pdfs/1_8_23.pdf
Ooghe, E. (2011). De Gelijke Onderwijskansen (GOK)- Financiering: Werkt ze? Voor wie? En wat kunnen we er uit leren? Leuven: Departement Economie.
Op ’t Eynde, P., Florquin, H., & Michiels, E. (2010). Een visie op de vernieuwing van het secundair onderwijs revisited: de scholen aan zet! Impuls, 40(3), 120-128.
Passenheim, O. (2010). Change Management. Emden: Prof. Dr. Olaf Passenheim & Ventus Publishing ApS.
Peters, P., de Bruijn, T., Bakker, A., van der Heijden, B. (2011). Plezier in Het Nieuwe Werken? Randvoorwaarden voor ‘Werkgerelateerde Flow’ onder Nieuwe Arbeidscondities. Tijdschrift voor HRM, 1, 31-47.
Penninckx, M., Vanhoof, J., & Van Petegem, P. (2011). Evaluatie in het Vlaams onderwijs. Beleid en praktijk van leerling tot overheid. Antwerpen – Appeldoorn: Garant
Rindermann, H. & Ceci, S. J. (2009). Educational Policy and Country Outcomes in International Cognitive Competence Studies. Perspectives on Psychological Science, 4(6), 551-577.
School of Education Associatie K.U.Leuven (2011). Standpunt ten aanzien van oriëntatienota ‘Mensen doen schitteren’ van minister Pascal Smet over de hervorming van het secundair onderwijs. Geraadpleegd op 25 oktober, 2012 op https://lirias.kuleuven.be/bitstream/123456789/323121/1/School_of_Education_Standpunt_Nota_Smet_%28mei+2011%29.pdf
Schunk, H. (2008). Learning Theories: An Educational Perspective (5th ed.). New Jersey, Columbus, Ohio: Pearson Merrill Prentice Hall.
Smet, P. (2009-2010). Beleidsnota onderwijs 2009-2014. Brussel: Departement Onderwijs en Vorming, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Smet, P. (2010, 14 september). Mensen doen schitteren: Eerste oriëntatienota hervorming secundair onderwijs. Brussel: Departement Onderwijs en Vorming, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Smits, C. (2012). Toekomst SO in kleuren. Brussel: Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs.
Tan, B. (1998). Blijvende sociale ongelijkheden in het Vlaams onderwijs. Antwerpen: Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck.
Valcke, M. (2008). In Vlaamse Onderwijsraad (2008). Competentie-ontwikkelend onderwijs. Een verkenning. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
Van Damme, J., Meyer, J., & Mertens, W. (2000). Succesvol middelbaar onderwijs? Tijdschrift voor onderwijsrecht en beleid 4, 272-289.
Van Gasse, R. & Van Cauteren, C. (2011). Maatschappelijk aanzien van onderwijsvormen. Feit of mythe? Universiteit Antwerpen: Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen.
Van Landegem, G., Goos, M., & Van Dammer, J. (2010). Vroege schoolverlaters in Vlaanderen. Evolutie van de ongekwalificeerde uitstroom tot 2007. Leuven: Steunpunt SSL.
Van Petegem, P., & Schuermans, G. (2005). Zittenblijven in Vlaanderen: De relatie tussen dubbelen in het secundair onderwijs en de schoolloopbaan in het hoger onderwijs. Impuls, 36(1), 3-12.
Van Thiel, S. (2010). Bestuurskundig Onderzoek. Een methodologische inleiding. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
Verbergt, G., Cantillon, B., & Van den Bosch, K. (2009). Sociale ongelijkheden in het Vlaams onderwijs: tien jaar later. Antwerpen: Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck.
Verhaeghe, J.P. (1996). Onderzoek indicatoren van de draagkracht van basisscholen i.v.m. de opvang van kinderen met leer- en ontwikkelingsproblemen in hun relatie tot het buitengewoon onderwijs. Gent: Universiteit Gent.
Vermeiren, G., Celis, V., Van Dijck, K., & Segers, W. (2012). Investeren in kennen en kunnen. De onderwijsvisie van de N-VA. Brussel: Nieuw-Vlaamse Alliantie.
Verschueren, I. (2005). Onderwijskunde A-I. Dilbeek: Europese Hogeschool Brussel. Campus Parnas.
Vlaamse Jeugdraad. (2010). Advies Hervorming Secundair Onderwijs. Brussel: Vlaamse Jeugdraad.
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (2012). Lijst documenten vooronderzoek – so/buso. Brussel: Departement Onderwijs en Vorming, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (2012). Curriculum. Eindtermen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties. Brussel: Departement Onderwijs en Vorming, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (2010). Overzicht van het onderwijsbeleid en de onderwijsorganisatie in Vlaanderen. Brussel: Departement Onderwijs en Vorming, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Vlaamse Onderwijsraad (2008). Competentie-ontwikkelend onderwijs. Een verkenning. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
Vlaamse Overheid (2012). Gelijke onderwijskansen: Scholen maken er werk van. Geraadpleegd op 26 oktober, 2012 op http://www.ond.vlaanderen.be/gok/
Vlaamse Overheid (n.d.). Secundair onderwijs – Eerste graad. Geraadpleegd op 18 februari, 2013 op http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/eerste-graa…
Yamagata-Lynch, L. C. (2010). Understanding Cultural Historical Activity Theory. In L.C. Yamagata-Lynch (Ed.), Activity Systems Analysis Methods: Understanding Complex Learning Environment (pp. 13-26). New York: Springer Science+Business Media.
Yin, R.K. (1981). The Case Study Crisis: Some Answers. Administrative Science Quarterly, 26(1), 58-65.
Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Ysebart, T. (2012, 15 november). Geen big bang in het onderwijs. Oud-topambtenaar Georges Monard pleit voor bescheiden ingrepen. De Standaard, 6-7.
Ysebart, t., & Tegenbos, G. (2012, 26 november). Kris Peeters over de ‘school van de toekomst’. De Standaard, 6-7.