Makkelijk lezen op maat van jongeren

Artikel

Gemotiveerd wandelden we door de deuren van de Gentse bibliotheek De Krook. Ons doel was om leerlingen die het Nederlands niet onder de knie hebben aan te zetten om te lezen. We hadden juist twee uur lang een OKAN-klas vol anderstalige leerlingen geobserveerd. Hier gingen onze ogen open over hoe gemotiveerd en intelligent deze leerlingen waren. We vroegen aan een vriendelijke bibliothecaris waar we boeken konden vinden voor deze doelgroep: laagtaalvaardige jongeren. Hij verwees ons naar het makkelijk-lezen-plein.
Het makkelijk-lezen-plein, het klonk als een mythisch paradijs voor laagtaalvaardige leerlingen die boeken wilden lezen. We konden onze ogen niet geloven toen dit vier boekenrekken bleken te zijn waartussen het krioelde van de jonge kinderen in een geel fluohesje. Samen met hun juf of meester kwamen ze hier boekjes kiezen met onderwerpen als robots, spoken en prinsessen.

Aan het woord zijn Thibaut Duthois, Nikolaas Mergan en Robbe Pessemier (Arteveldehogeschool), drie bachelors secundair onderwijs. Samen met verschillende professionele auteurs, waaronder Herman Brusselmans en Fikry El Azzouzi, ontwikkelden ze ‘Overhaald’, een literatuurhandboek op maat van laagtaalvaardige jongeren.

 

illustratie ovrhaaldDe PISA-resultaten bevestigen het: Vlaanderen bengelt helemaal onderaan als het gaat om leesplezier. De leesvaardigheid van onze jongeren gaat achteruit en anderstalige leerlingen zijn daar het grootste slachtoffer van.

“Dat is jammer, want wij hebben ondervonden dat deze leerlingen gemotiveerd zijn en graag lezen. Maar lezen in het Nederlands vinden ze vaak te moeilijk of niet interessant. Daarom zochten we naar een manier om hen toch in contact te brengen met Nederlandstalige literatuur.”

Toen ze niet meteen leuke boeken en verhalen vonden op het niveau van de jongeren, viel hun oorspronkelijke plan om workshops en literatuuravonden te organiseren al snel in het water. Op dat moment zagen ze maar één oplossing: zelf een boek ontwikkelen. “Dit was makkelijker gezegd dan gedaan. We kenden geen auteurs, geen drukkers, geen illustratoren en ga zo maar door. Gelukkig kregen we veel steun van organisaties die onze passie deelden.” 

Het makkelijk-lezen-plein, het klonk als een mythisch paradijs voor laagtaalvaardige leerlingen die boeken wilden lezen

Onder meer Wablieft, het kunstencentrum Vooruit, en OKAN- en bso-school VISO Gent gingen de samenwerking aan. Ook verschillende professionele auteurs, waaronder Herman Brusselmans en Fikry El Azzouzi, waren enthousiast. Samen werkten ze aan eenvoudige, interessante teksten op maat van de doelgroep. “Na maanden werk kwamen we tot een literatuurhandboek dat we ‘Overhaald’ doopten.”

Met de hulp van enkele leerkrachten testten ze het handboek uit. Ze vroegen aan laagtaalvaardige leerlingen of ze de teksten graag lazen en of ze nog verder wilden lezen. Op beide vragen antwoordden de leerlingen volmondig ‘ja’. De leerlingen waren overhaald, en kort daarop overhaalden ze ook een uitgeverij om hun handboek op de markt te brengen. “Volgend jaar zou het resultaat er moeten zijn.”

Thibaut Duthois, Nikolaas Mergan en Robbe Pessemier wonnen met hun bachelorproef de Klasseprijs 2019 ter waarde van 1.000 euro. De Klasseprijs is een deelprijs de Vlaamse Scriptieprijs en bekroont sterke onderwijsgerelateerde scripties. Meer info: scriptieprijs.be/klasseprijs

Promotor: mevr. An Van Uytvanck

Lees de scriptie


 

Share this on: