Shortlist Bachelorprijs 2020

Persbericht

shortlist
De nominaties voor de Bachelorprijs 2020 zijn uitgedeeld. De jury selecteerde drie werken. Wie van de drie genomineerden de prijs en bijhorende geldsom van 1.500 euro in de wacht sleept, wordt onthuld op 17 december tijdens de online uitreikingsweek van de Vlaamse Scriptieprijs. (Schrijf je nu in via deze link)

De Bachelorprijs is een deelprijs van de Vlaamse Scriptieprijs ter bekroning van sterke professionele bachelorproeven die getuigen van een innovatief karakter, nieuwswaarde, journalistiek potentieel en een duidelijke inzetbaarheid in de praktijk. Maar liefst 178 bachelorstudenten stuurden hun scriptie in om kans te maken op de prijs en de bijhorende 1.500 euro. De jury stelde eerder een longlist op van tien werken, waaruit nu volgende drie bachelorproeven werden geselecteerd:

Volg hier de online onthulling

Shortlist Bachelorprijs 2020

Samen Eenzaam: Over dramatherapie in quarantaine
(Titel journalistiek artikel: Samen Eenzaam: Over dramatherapie in quarantaine)
Elias Callewaert
Arteveldehogeschool Gent
Creatieve therapie - Dramatherapie


Een echte dramatherapeut blijft niet bij de pakken zitten tijdens de lockdown, integendeel. Elias Callewaert (Arteveldehogeschool Gent) maakte van de nood een deugd, ging van huis tot huis en bestreed de eenzaamheid via zijn “d’raamatherapie”: corona-creativiteit in zijn puurste vorm. Eén van de opvallendste ontmoetingen? “Een ex-bodybuilder die pas na het heffen van zo’n 250 imaginaire kilo’s besefte dat hij ‘misschien wel eenzamer is dan hij dacht’…”

Lezen alsof het kinderspel is, een studie naar de invloed van educatieve games op leesbevordering
(Titel journalistiek artikel: Van lezen terug kinderspel maken met educatieve games)
Anthony Coppens & Matthias Ceulers
Thomas More Hogeschool
Bachelor in het secundair onderwijs

Gamen en lezen combineren? En dat op school? Het kan, aldus Anthony Coppens & Matthias Ceulers. Zij ontwikkelden een game op basis van de klassieker Koning van Katoren. “De leerlingen lezen, spelen en beleven het verhaal door de ogen van het hoofdpersonage ‘Stach’. Het gamen en lezen is op zo’n manier door elkaar geweven dat de speler het verhaal ontdekt en ervaart via meerdere media.” Het doel: meer leerlingen aan het lezen krijgen!

Op welke manier kunnen we doorheen het jaar werken aan de SDG’s, met de focus op SDG 10 en 16 ?
(Titel journalistiek artikel: Hoe werken we met kleuters aan de SDG’s?)
Rajmonda Osmanaj, Lucinde Opsomer & Amber Pecceu
VIVES Hogeschool
Bachelor kleuteronderwijs

SDG staat voor Sam De Geit. Of zijn het toch de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties? Kleuters weten het antwoord, dankzij de ‘Reis door de Kosmos’ van Rajmonda Osmanajj, Lucinde Opsomer en Amber Pecceu (Hogeschool VIVES). Een handleiding en bachelorproef vol spellen, lessen, verhalen en tips om de wereldburgerschapseducatie van de toekomstige generatie te verbeteren.

Bekendmaking van de jury
Bij de bekendmaking van de shortlist, geven we ook de samenstelling van de jury vrij. De jury bestond dit jaar uit Bart Vanbrabant (AP Hogeschool), Lise Van der Haegen (Arteveldehogeschool Gent), Joke De Puysseleir (Thomas More Hogeschool), Jos Veijfeijken (Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg), Catherine Middag (Erasmushogeschool Brussel), Marc Hermans (Hogeschool PXL), Rik Hostyn (Hogeschool VIVES), Wesley Gruijthuijsen (KU Leuven) en Mandy Ghyselinck (HoGent) De juryleden werden afgevaardigd door de vijf Vlaamse universitaire associaties. Zij nomineerden de bovenstaande drie werken. De beslissing over de uiteindelijke winnaar ligt nu in handen van een extern panel van journalisten.