Bibliografie
Bretherton, I. (1992). The origins of attachment theory: John Bowlby and Mary Ainsworth. Developmental Psychology, 28 (5), 759-775.
Bowlby, J. (1969). Attachment and loss. Volume I: Attachment. New York: Basic Books.
Conceiçao, J., & van Steenis, M.J. (2006). Allochtone kinderen in Nederlandse pleeggezinnen. Mobiel, 1 – februari/maart. Afgehaald van het WWW op 31 maart 2007: http://www.mobiel-pleegzorg.nl/archief/2006/mo06121.htm
Cuyvers, S. (2005). De relatie tussen hechtingsproblemen van pleegkinderen en interactieproblemen met pleegouders.Niet-gepubliceerde licentiaatsverhandeling Katholieke Universiteit Leuven, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Leuven.
De Munter, A. (2004). Vraagstukken. Methoden van onderzoek in de pedagogische wetenschappen: empirisch-analytische methoden m.i.v. statistiek. Leuven: Acco.
Debosscher, G. (2004). Hechting onder druk: gehechtheid bij kinderen met een genetisch syndroom: een exploratief onderzoek. Niet-gepubliceerde licentiaatsverhandeling Katholieke Universiteit Leuven, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Leuven.
Dierick, M., Van den Noortgate, W., & Onghena, P. (2002). Introductie in SAS.Leuven: Acco.
Dwyer, K.M. (2005). The meaning and measurement of attachment in middle and late childhood. Human Development, 48, 155-182.
Goodman, R. (2000). Sterke kanten en moeilijkheden: Vragenlijst voor ouders of leerkracht (SDQ-Dut). Afgehaald van het WWW op 8 december 2005:
http://www.sdqinfo.com/questionnaires/dutch/n1.pdf
Harter, S. (1982). The perceived competence scale for children. Child Development, 53, 87-97.
Hermanns, J. (1995). Opvoedingsondersteuning: een poging tot wetenschappelijke en maatschappelijke legitimering. In: H. Haerden & D. Janssen (Red.), Pedagogische preventie: een antwoord op kansarmoede? (pp. 17-34). Leuven: Garant.
Janssens, J.M.A.M. (1983). “-Ogen” doen onderzoek: een inleiding in de methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Lisse: Swets & Zeitlinger.
Juffer, F, van IJzendoorn, M.H., & Duyvesteyn, M.G.C. (1994). Opvoedingsondersteuning en intergenerationele overdracht van gehechtheid: Een overzicht van interventiestudies. Kind en Adolescent, 15 (4), 204-221.
Kerns, K., Klepac, L., & Cole, A. (1996). Peer relationships and preadolescents' perceptions of security in the child-mother relationship. Developmental Psychology, 32 (3), 457-466.
Kerns, K.A., Schlegelmilch, A., Morgan, T.A., & Abraham, M.M. (2005). Assessing attachment in middle childhood. In: K.A. Kerns & R.A. Richardson, Attachment in middle childhood. (pp. 46-70). New York: Guilford Press.
Kerns, K.A., Tomich, P.L., Aspelmeier, J.E., & Contreras, J.M. (2000). Attachment based assessments of parent-child relationships in middle childhood. Developmental Psychology, 36 (5), 614-626.
Landelijke werkgroep Signaleringsinstrumenten Psychosociale Problematiek Jeugd (LSPPJ) van GGD Nederland (2006). Handleiding voor het gebruik van de SDQ binnen de jeugdgezondheidszorg. Afgehaald van het WWW op 25 mei 2006:
http://www.ggd.nl/kennisnet/uploaddb/downl_object.asp?atoom=35285&VolgN…
Marcoen, A. (2002). Ontwikkelingspsychologie. Boekdeel 1. Leuven: Acco.
Muris, P., Meesters, C., & van den Bergh, F. (2003). The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Further evidence for its reliability and validity in a community sample of Dutch children and adolescents. European Child and Adolescent Psychiatry, 12, 1-8.
Nys, K., Snoeck, G., & Vandemeulebroecke, L. (2002). Opvoedingsondersteuning als pedagogisch en maatschappelijk project. Welzijnsgids, Afl. 45, 25-39.
O’Connor, T.G., & Zeanah, C.H. (2005). Hechtingsstoornissen: diagnose en behandelingsmogelijkheden. Kind en Adolescent Review, 12 (2), 158-187.
Onghena, P. (2002). Methoden van onderzoek in de pedagogische wetenschappen: empirisch-analytische methoden m.i.v. de statistiek. Eerste deel.Leuven: Acco.
Pederson, D.R., & Moran, G. (1995). A categorical description of infant-mother relationships in the home and its relation to Q-sort measures of infant-mother interaction. Monographs of the Society for Research in Child Development, 60 (2/3), 111-132.
Portney, L.G., & Watkins, M.P. (2000). Foundations of clinical research: Applications to practice. New Jersey: Prentice-Hall.
Schuman, H., & Presser, S. (1996). Questions and answers in attitude surveys: Experiments on question form, wording, and context. London: Sage Publications.
van den Bergh, P.M., & Weterings, A.M. (2006). Onderzoeksproject naar terugplaatsingen van een pleegkind. Samenvatting van de opzet van het project. Afgehaald van het WWW op 31 maart 2007:
http://www.kinderwijs.nl/artikelen.asp?postid=184
Van den Boom, D. (1999). Ouders op de voorgrond: een educatieve lijn voor 0 tot 18 jaar. Utrecht: Sardes.
van IJzendoorn, M.H. (1994). Gehechtheid van ouders en kinderen. Zaventem: Bohn Stafleu van Loghum.
van IJzendoorn, M.H., & Bakermans-Kranenburg, M.J. (1994). Intergenerationele overdracht van gehechtheid. Kind en Adolescent, 15 (1), 1-24.
van IJzendoorn, M.H., Tavecchio, L.W.C., Goossens, F.A., & Vergeer, M.M. (1982). Opvoeden in geborgenheid. Een kritische analyse van Bowlby’s attachment theorie. Deventer: Van Loghum Slaterus.
van IJzendoorn, M.H., Vereijken, C.M.J.L., Bakermans-Kranenburg, M.J., & Riksen-Walraven, J.M. (2004). Assessing attachment security with the Attachment Q Sort: Meta-analytic evidence for the validity of the observer AQS. Child Development, 75 (4), 1188-1213.
van Widenfelt, B.M., Goedhart, A.W., Treffers, P.D.A., & Goodman R. (2003). Dutch version of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). European Child and Adolescent Psychiatry, 12, 281-289.
Verbraak, A. (1994). Het eerste instrumentarium dat echt goed werkt. Tijdschrift voor jeugdhulpverlening en jeugdwerk, 6 (7/8), 28-30.
Vermeire, S. (2006). Hechting: Stafkaart of doodlopend spoor? Systeemtheoretisch bulletin, 24 (3/4), 243-260.
Verschueren, K., & Marcoen, A. (2002). Perceptions of self and relationship with parents in aggressive and nonaggressive rejected children. Journal of School Psychology, 40, 501-522.
Waters, E. (1995). The Attachment Q-Set (Version 3.0). Monographs of the Society for Research in Child Development, 60 (2/3), 234-246.
Weterings, A. (2005). De trauma’s van het pleegkind. Mobiel 3 – juni/juli. Afgehaald van het WWW op 31 maart 2007:
http://www.mobiel-pleegzorg.nl/archief/2005/mo05305.htm.
Weterings, A., Pruijs, H., Bloemberg, W., Grootes C., Pool W., & van de Oetelaar, T. (1991). Signaleren binnen de jeugdhulpverlening: de ontwikkeling van het PSI, Pedagogisch Signalerings-Instrumentarium. Leiden: Rijksuniversiteit.
Weterings, A., Pruijs, H., Bloemberg, W., Pool, W., & van den Bergh, P.M. (2004). Lijst met Aandachtspunten voor Gedrag van het Kind volgens de Ouder/opvoeder voor kinderen van 1 t/m 15 jaar. Amsterdam: SWP.
Weterings, A., Pruijs, H., & Pool, W. (1993). De implementatie van het PSI: invoering van het Pedagogisch Signalerings-Instrumentarium in Gezinsvoogdij-instellingen en Adviesburo’s. Leiden: Rijksuniversiteit.
Weterings, A.M., & van den Bergh, P.M. (2003). Handleiding LAGKO: Lijst met Aandachtsvelden voor Gedrag van het Kind volgens de Ouder/Opvoeder. Amsterdam: SWP.
Weterings, T., & Pruijs, L. (1994). Hulp is voor ouders makkelijker te accepteren door actieve deelname. Tijdschrift voor jeugdhulpverlening en jeugdwerk, 6 (4), 23-30.
Youth in mind (2007). SDQ: Information for researchers and professionals about the Strengths & Difficulties Questionnaires.Geraadpleegd op het WWW op 7 december 2005: http://www.sdqinfo.com
Youth in mind (2007). SDQscore. Geraadpleegd op het WWW op 18 januari 2006: http://www.sdqscore.net