Literatuurlijst
Geschreven bronnen
ANTHONE,R., en MORTIER,F., Socrates op de speelplaats, Leuven,ACCO,1997.
ANTONE,R. en SAEY,P.Interactief rondleiden, Antwerpen, KdGH, academiejaar 2008-2009, p.31. (niet gepubliceerde cursus)
BAMFORD,A., Kwaliteit en consistentie. Kunst- en cultuureducatie in Vlaanderen. Jo De Ro – Agentschap voor onderwijscommunicatie, september 2007, p.26-27.
DE CONINCK,C e.a. Over de grenzen. Vakoverschrijdende eindtermen in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs, Brussel, Dienst voor onderwijsontwikkeling, 2002, p.165.
DELNOIJ,J. en VAN DALEN,W.,Het sokratisch gesprek, Nederland, Damon, 2003.
ELIAS,W.,Een scenario voor een levenslang educatief curriculum. In: Volgt de gids? Nieuwe perspectieven voor educatie en gidsing in kunstmusea.Brussel, Koning Boudewijnstichting,2001 p.107-111.
HOOPER-GREENHILL,E., Het museum als leraar. Museumpedagogie als uitdaging, In: Volgt de gids? Nieuwe perspectieven voor educatie en gidsing in kunstmusea. Brussel, Koning Boudewijnstichting,2001, p 115-130, p.122-126.
KONIJN,F., Leerpsychologische argumenten voor interactief rondleiden. In:Een andere kijk op gidsen. Reader 2002, Antwerpen, Vlaamse Museumvereniging vzw, 2002.
KONIJN,F., Mist museumeducatie de boot? Naar een nieuwe museologie. In: Volgt de gids? Nieuwe perspectieven voor educatie en gidsing in kunstmusea. Brussel, Koning Boudewijnstichting,2001, p. 142.
LAEVERS,F, e.a, Instrumenten voor de screening van 12-18 jarigen en de observatie van de leeromgeving. Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs, p.2-3.
PARSONS, M.J., Kunsteducatie en de accentverschuiving naar het beeld. In: Volgt de gids? Nieuwe perspectieven voor educatie en gidsing in kunstmusea. Brussel, Koning Boudewijnstichting,2001, p. 87-99.
PRUMMEL,J. en SAEY,P., Volwassenen interactief rondleiden in een kunstmuseum. In: Volgt de gids? Nieuwe perspectieven voor educatie en gidsing in kunstmusea. Brussel, Koning Boudewijnstichting,2001, p. 160.
PRUMMEL,J. en SAEY,P., Werkboek bij de vormingsmodule ‘Een andere kijk op gidsen’, Vlaamse Museumvereniging i.s.m. CANON Cultuurcel en Afdeling Publiekswerking MuHKA, 2002. (niet gepubliceerd)
SAEY,P. en VAN EECKHAUT,M.,Handleiding bij het observatie-en reflectieformulier voor rondleidingen 4-12 jaar. Niet gepubliceerde tekst door interne publiekswerking MuHKA, 1999-2000., p.5, p.19.
SAEY,P., en VAN EECKHAUT, M., Publieksbegeleiding in de praktijk, Brussel, CANON Cultuurcel, 2003.
SPIERTS,M., De ingebouwde spanning tussen kunst en vorming. In: Volgt de gids? Nieuwe perspectieven voor educatie en gidsing in kunstmusea. Brussel, Koning
Boudewijnstichting,2001, p. 11.
SIJMONS,E., Basisbundel. Servicedocument secundair onderwijs.Niet gepubliceerd, Interne Publiekswerking MuHKA,2004,p.15-27.
VAN DEN BROECK,H., Expert L.E.C.T.O.R., In: BURM,S. e.a. Smakers/Jongeren en Cultuur 2008. Brussel, CJP en Afdeling Jeugd,2009, p.114-115.
VAN DONINCK,R., Onderzoek naar de appreciatie van jongeren voor interactieve rondleidingen in het MuHKA, Niet gepubliceerde tekst door interne publiekswerking MuHKA, 2001, p.1-9.
VAN OOST,O., Mind The Gap! The sequel. Een onderzoek naar het vrijetijdsaanbod voor jongeren in Vlaamse en Nederlandse musea. Leuven, Isabel Lowyck - AmuseeVousvzw, 2009, p.80.
WAEGE,H. e.a., Gedeeld verbeeld. Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.Jo De Ro : Agentschap voor Onderwijscommunicatie, september 2008, p.25.
Artikel uit tijdschrift
Sleur je leerlingen mee in je trip, In: Cultuur in elke klas, update bij klasse voor leraren 142, Canon Cultuurcel,Brussel, p.6-7.
Internet
Jaarverslag 2007, Antwerpen, Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, 2007. Internet, 16 april 2009. (http://www.muhka.be) (jaarverslag)
Wat kan een brede school zijn? Internet, 4 mei 2009. (http://www.bredeschool.be),
Vijf jaar vernieuwing in scholen. De visie van duizend Vlaamse directeurs.Internet,
3 mei 2009. (www.kbs-frb.be)
WYSIWYG: Waarom interactie?, Internet, 28 mei 2009.
(http://www.middelheimmuseum.be)
Mondelinge bronnen
HEYLEN,D., Mondelinge mededeling, Informeel gesprek, 23 april 2009.
HELLEMOND,L., Mondelinge mededeling, Informeel gesprek, 23 april 2009.
VOORHAMME,R. Mondelinge mededeling, toelichting bij projecten brede school,
30 april 2009.