Bibliografie
Primaire literatuur
De Standaard, De Standaard der Letteren (1956, 4 februari, 7 april, 2 juni, 4 augustus, 6 oktober, 1 december).
De Standaard, De Standaard der Letteren (1967, 4 februari, 1 april, 3 juni, 5 augustus, 7 oktober, 2 december).
De Standaard, De Standaard der Letteren (1978, 3 februari, 7 april, 2 juni, 4 augustus, 6 oktober, 1 december).
De Standaard, De Standaard der Letteren (1989, 4 februari, 1 april, 3 juni, 5 augustus, 7 oktober, 2 december).
De Standaard, De Standaard der Letteren (2000, 3 februari, 13 april, 2 juni, 3 augustus, 5 oktober, 7 december).
De Standaard, De Standaard der Letteren (2011, 4 februari, 8 april, 3 juni, 5 augustus, 7 oktober, 2 december).
Secundaire literatuur
Arnold, M. (1869). Culture and Anarchy. Geraadpleegd op 26 december 2011 op het World Wide Web, http://www.gutenberg.org/ebooks/4212.
Ashworth, J., B. Heyndels en K. Werck (2010). Expert Judgements and the Demand for Novels in Flanders. Journal of Cultural Economics 34 (3), 187-218.
Berger, J., A.T. Sorensen en S. J Rasmussen (2010). Positive Effects of Negative Publicity. Marketing Science 29 (5), 815–827.
Berndsen, F. (2000). Met alle respect. Over literatuurkritiek. Groningen: Passage.
Bird, S. E. (2009). Tabloidization: What Is it, and Does it Really Matter? In: B. Zelizer (red.). The Changing Faces of Journalism. New York: Routledge, 40-50.
Blom. H. (2006). Geschiedenis van de Nederlanden. Baarn: HB.
Boenders, F. (1990). Kunst, kennis en kritiek. Ons Erfdeel, 33 (1), 31-37.
Bourdieu, P. (2002). De cultuur is in gevaar. Deus ex Machina 26 (100), 80-84.
Bracke, C. (2008). De plaats van literatuur in De Standaard en De Morgen. Gent, ongepubliceerde masterproef.
Centrum voor Informatie over de Media (CIM) (n.d.) Pers, openbare resultaten. Geraadpleegd op 21 januari 2012 op het World Wide Web, http://www.cim.be/.
Davies, N. (2010). Gebakken lucht. Amsterdam: Lebowski.
De Bens, E. en K. Raeymaeckers (2007). De pers in België. Het verhaal van de Belgische dagbladpers gisteren, vandaag en morgen. Leuven: LannooCampus.
DiMaggio, P. (1987). Classification in Art. American Sociological Review 52 (4), 440-455.
Doorman, M. (2001). De vrede graast zonder genade. Over literaire kritiek. Amsterdam: Bert Bakker.
Durnez, G. (1985). De Standaard: Het levensverhaal van een Vlaamse krant. 1914-1948. Tielt: Lannoo.
Durnez, G. (1993). De Standaard: Het levensverhaal van een Vlaamse krant van 1948 tot de VUM. Tielt: Lannoo.
Elchardus, M. (2003). De symbolische samenleving en de stille bestuurder. Niet uitgegeven lezing. Geraadpleegd op 27 december 2011 op het World Wide Web, http://www.denhaag.pvda.nl/oud/Dreeslezing_Marc_Elchardus_2003.pdf.
Gans, H. (2009). Can popularization help the news media? In: B. Zelizer (red.). The Changing Faces of Journalism. New York: Routledge, 17-28.
Geerts, L. (1991). Over recensies en kritiek. Communicatie 21 (3), 30-40.
Grootendorst, R. (1998). Crisis in de kritiek. Argumentatietheorie en literaire recensies. Amsterdam: Vossiuspers.
Hauttekeete, L., W. Peersman en J. Debackere (2002). Politiek in de krant: hebt u iets gemerkt? Een onderzoek naar tabloidisering van de politieke berichtgeving in vier Vlaamse dagbladen. Tijdschrift voor Sociologie 23 (3-4): 343-369.
Heilbrun J. (1997). The Competition between High Culture and Popular Culture as Seen in the New York Times. Journal of Cultural Economics 21 (1), 29-40.
Heilbrun J. en C. Gray (2001). The economics of Art and Culture. Cambridge: Cambridge University Press.
Hoexum, P. (2003). “Misschien heb ik mij als recensent vergist”. De norm van de smaak: Een kwestie van ervaring en geduld. Boekman 15 (57), 75-79.
Hoste, P. (2002). Cultuurberichtgeving: Thersiteslezing Theaterfestival 2002. Etcetera: Tijdschrift over theater 20 (83), 49-52.
Instituut voor Perswetenschap. Vakgroep Massacommunicatie. Universiteit van Amsterdam (1977). Kwantitatieve inhoudsanalyse van literaire recensies in zeven landelijke dagbladen. Peiljaar 1968. Amsterdam: Universiteit Amsterdam.
Janssen, S. (1994). In het licht van de kritiek: variaties en patronen in de aandacht van de literatuurkritiek voor auteurs en hun werken. Hilversum: Verloren.
Janssen, S. (1999). Art Journalism and Cultural Change: The Coverage of the Arts in Dutch Newspapers 1965-1990. Poetics 26 (5), 329-348.
Janssen, S. (2003). Kunstjournalisten in de kijker. Boekman 15 (57), 15-26.
Knulst, W.P. en G. Kraaykamp (1998). Trends in Leisure Reading: Forty Years of Research on Reading in the Netherlands. Poetics 26 (1), 21-41.
Korevaart, K. (2001). Ziften en zemelknoopen: literaire kritiek in de Nederlandse dag-, nieuws- en weekbladen 1814-1848. Hilversum: Verloren.
Kraaykamp, G., K. Dijkstra (1999). Preferences in Leisure Time Book Reading: A Study on the Social Differentiation in Book Reading for the Netherlands. Poetics 26 (4), 203-234.
Kroeber, A. en C. Kluckhohn (1952). Culture: A critical review of concepts and definitions. New York: Vintage Books.
Kristensen, N. (2010). The historical transformation of cultural journalism. Northern Lights: Film and Media Studies Yearbook 8 (1), 69-92.
Lievens, J. en H. Waege (2005). Cultuurkijker: Cultuurparticipatie in breedbeeld. Eerste analyses van de survey “Cultuurparticipatie in Vlaanderen 2003-2004”. Antwerpen: De Boeck.
Maes, E. (2011). Van geroemd tot uitgespuwd: Evolutie van cultuurjournalistiek in Vlaamse kranten. Gent, ongepubliceerde masterproef.
Parmentier, L. (2006). De betekenis van kunstkritiek in de Vlaamse dagbladpers anno 2006. Gent: ongepubliceerde masterproef.
Pasquier, D. (2010). When the Elite Press Meets the Rise of Commercial Culture. In: J. Gripsrud en L. Weibull (red.). Media, Markets & Public Spheres. European Media at the Crossroads. Bristol: Intellect, 237-247.
Paulussen, S. en K. Raeymaeckers (red.) (2010). Journalisten: profiel van een beroepsgroep. Tielt: LannooCampus.
Peeters, C. (2003). De neus van T.S. Eliot. Boekman 15 (57), 129-131.
Peterson, R. & R. Kern (1996). Changing highbrow taste: from snob to omnivore. American Sociological Review 61 (5), 900-907. Geraadpleegd op 30 december 2011 op het World Wide Web, http://www.jstor.org/pss/2096460.
Sels, G. (2003). De toekomst van de expertise. Vlaamse kunstbeschouwing moet eigen creativiteit aanboren voor nieuw elan. Boekman 15 (57), 52-55.
Soetaert, R. (2006). De cultuur van het lezen. Den Haag: Nederlandse Taalunie.
Sorensen, A.T. en S.J. Rasmussen (2004). Is any publicity good publicity? A note on the impact of book reviews. Ongepubliceerde studie. Californië: Stanford University. Geraadpleegd op 30 december 2011 op het World Wide Web, http://www.stanford.edu/~asorense/papers/bookreviews.pdf.
Sparks, C. (1992). Popular Journalism: Theories and Practice. In: P. Dahlgren en C. Sparks (red.). Journalism and Popular Culture. Londen: Sage, 24-44.
Thijssen, W. (1998). Alle schrijvers hebben gelijk. Gesprekken met literaire critici. Amsterdam: Meulenhoff/Kritak.
Twaalfhoven, A. (2003). Kritiek op kritiek. Morgen zit de vis erin. Boekman (15) 57, 27-36.
Van den Broek, A., F. Huysmans en J. de Haan (2005). Cultuurminnaars en cultuurmijders: Trends in de belangstelling voor kunsten en cultureel erfgoed. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Van den Broek, A., F. Huysmans en J. de Haan (2009). Cultuurbewonderaars en cultuurbeoefenaars: Trends in cultuurparticipatie en mediagebruik. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Van Dijk, N. (1999). Neither the Top nor the Literary Fringe: The Careers and Reputations of Middle Group Authors. Poetics 26 (5-6), 405-421.
Van Dijk, N. (2003). Het gezag van de criticus: Dagbladkritiek aan het begin van de twintigste eeuw. Boekman 15 (57), 62-69.
Van Eijck, K., J. de Haan en W. Knulst (2002). Snobisme hoeft niet meer. Interesse voor hoge cultuur in een smaakdemocratie. Mens en maatschappij 77 (2), 153-177.
Van Rees, K., J. Vermunt, M. Verboord (1999). Cultural Classifications under Discussion Latent Class Analysis of Highbrow and Lowbrow Reading. Poetics 26 (5-6), 349-365.
Verdaasdonk, H. (2003). De verborgen willekeur van de recensent. Veranderingen in de literatuurkritiek leiden tot een onoplosbaar dilemma. Boekman 15 (57), 95-98.
Vogel, B. (2001). Baard boven baard: over het Nederlandse literaire en maatschappelijke leven 1945- 1960. Amsterdam: Van Gennep.
Weibull, L. en Å. Nilsson (2010). Four Decades of European Newspapers: Structure and Content. In: J. Gripsrud en L. Weibull (red.). Media, markets and public spheres: European media at the crossroads. Bristol: Intellect, 41-69.
Woolf, V. (2003). Recenseren. Boekman 15 (57), 58-61.
Tertiaire literatuur
Barker, C. (2004). The SAGE Dictionary of Cultural Studies. Londen: Sage.
Boek.be (2011). Geraadpleegd op 3, 4 en 5 februari 2012 op het World Wide Web, http://boek.be.
Boekenbank.nl (2011). Geraadpleegd op 3, 4 en 5 februari 2012 op het World Wide Web, www.boekenbank.be.
Cramer, D. en D. Howitt (2004). The SAGE Dictionary of Statistics: A Practical Resource for Students in the Social Sciences. Londen: Sage.
Dbnl.be (2011). Geraadpleegd op 3, 4 en 5 februari 2012 op het World Wide Web, www.dbnl.be.
Hauttekeete, L., W. Peersman en J. Debackere (2002). Politiek in de krant: hebt u iets gemerkt? Een onderzoek naar tabloidisering van de politieke berichtgeving in vier Vlaamse dagbladen. Tijdschrift voor Sociologie 23 (3-4): 343-369.
Van Bork, G.J. en P.J. Verkruijsse (red.) (1985). De Nederlandse en Vlaamse auteurs van middeleeuwen tot heden, met inbegrip van de Friese auteurs. De Haan: Weesp.
Wester, F., K. Renckstorf en P. Scheepers (2006). Onderzoekstypen in de communicatiewetenschap. Alphen aan den Rijn: Kluwer.
Wikipedia.org (2011). Geraadpleegd op 3, 4 en 5 februari 2012 op het World Wide Web, http://wikipedia.org.
Niet-wetenschappelijke bronnen
Cochez, T. (2011, 11 mei). Marketingafdeling zet druk op redactie Het Nieuwsblad. Apache/(*)nvdr. Geraadpleegd op 20 november 2011 op het World Wide Web, http://www.apache.be/nvdr/2011/05/11/marketingafdeling-zet-druk-op-reda….
Cochez, T. (2011, 30 september). Krantenzeepbel (slot): Alle macht aan de adverteerder. Apache/(*)nvdr. Geraadpleegd 20 november 2011 op het World Wide Web, http://www.apache.be/nvdr/2011/09/30/krantenzeepbel-slot-alle-macht-aan….
De Preter, J. (2011, 29 oktober). Kookboeken vullen helft van boekentoptien en houden sector in leven. Boekensector eet buik rond aan Meus en Huysentruyt. De Morgen.
Droeven, V., S. Vankersschaever en P. Jacobs (2011, 16 december). Van boekbinder tot mediamagnaat: wanneer uitgeverijen televisie maken. Boek + tv = kassa kassa. De Standaard.
De Standaard Online (n.d.). Geschiedenis De Standaard. Geraadpleegd op 15 december 2011 op het World Wide Web, http://www.standaard.be/Info.aspx?topic=GeschiedenisDS.
De Standaard Online (n.d.). Info De Standaard. Geraadpleegd op 16 december 2011 op het World Wide Web: http://www.destandaard.be/Info.aspx?topic=Info.DS.
Laermans, R. (2004, 10 januari). Crisis in de kunstkritiek. De Tijd.
Leyman, D. (2011, 8 november). Hoewel heikele positie boekhandel zorgen baart, is doemdenken nergens voor nodig, concluderen experts. “Het boek is nog steeds springlevend”. De Morgen.
Nagels, T. (2011, 16 november). Nieuws of reclame? De Standaard, De Ombudsman. Geraadpleegd op 24 november 2011 op het World Wide Web, http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=9O3I8ORM.
Sels, G. (2011, 9 december). Amstel en Contact bundelen krachten. Boekenuitgevers krimpen in. De Standaard.
Wikipedia.org (2011). Geraadpleegd op 3, 4 en 5 februari 2012 op het World Wide Web, http://wikipedia.org.