Publicaties
o Hannelore Baeten, Laat mijn volk gaan. Godsdienst in OKAN, Turnhout, Katholieke Hogeschool Kempen, 2011.
o Katy Beale, Museums at Play: games, introduction and learning, Edinburgh, Edinburgh museum, 2011.
o Margaret E. Blaustein & Kristine M. Kinniburgh, Het behandelen van trauma bij kinderen en jongeren. Hoe veerkracht door hechting, zelfregulatie en competenties versterkt kan worden, Antwerpen, Uitgeverij SWP, 2015.
o Kevin Bracquiné, Kunnen ze nog dromen? Een kwalitatieve exploratie van de beleefde ervaring van onderwijs bij adolescenten met een geschiedenis van gedwongen migratie., Leuven, KU Leuven, 2015.
o Joël De Ceulaer, “Cultuureducatie”, Knack Extra, s.n. (2011), p. 16-17.
o Helene Marie-Lou De Clerck, Edith Piqueray, Liesbeth Debruyne, Iris Philips & Ilona Truyts, Geïntegreerd eindrapport: Actie-onderzoek 16- tot 18-jarige nieuwkomers uit derdelanden, Gent, Universiteit Gent, 2014.
o Lahla Daria, OKAN-leerlingen: onbekend maakt onbemind, Vorselaar, Katholieke Hogeschool Kempen, 2011.
o Brecht Demeulenaere, “Cultuureducatie in beleid en onderwijs”, Krax+, 3.1 (2014), p. 8-11.
o Jepke Embrechts, Ook kunst kan! Hoe kan ik als leerkracht plastische opvoeding en project kunstvakken leerlingen in onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) in contact brengen met beeldende kunsteducatie?, Antwerpen, Karel de Grote-Hogeschool, 2012.
o Halleh Ghorasi, “Taal als toegang tot een nieuwe horizon”, Cultuur + Educatie, 9 (2009), p. 20-29.
o Jolien Gregoor, Onderzoek naar identiteitsvorming en -ervaring bij leerlingen in het OKAN-onderwijs in Genk door middel van literatuurstudie, participerende observatie en persoonlijke gesprekken, Brussel, Erasmus Hogeschool, 2013.
o James Hall, Hall’s Iconografisch handboek. Onderwerpen, symbolen en motieven in de beeldende kunst, Leiden, Primavera Pers, 1992.
o Edwin Hoffman, Interculturele gespreksvoering. Theorie en praktijk van het TOPOI-model, s.l., Bohn Stafleu van Loghum, 2002.
o Els Hoogstraat & Annemarie Vels Heijn, De leertheorie van Kolb in het Museum. DromerDenkerBeslisserDoener, Amsterdam, Museumvereniging, 2006.
o Michèle van Kalck, De Koninklijke Museum voor Schone Kunsten van België. Twee eeuwen geschiedenis, vol. 1, Brussel, Lannoo, 2003.
o Hanne Kellens, Een kennismaking met OKAN. Wat na het onthaalonderwijs?, Leuven, Katholieke Hogeschool Leuven, 2012.
o Myriam Koning, Migratie en integratie, Antwerpen, Artesis, 2012.
o Folkert Kuiken, “Naar het museum om taal te leren”, Cultuur + Educatie, 9 (2009), p. 50-73.
o Willy Laureyssens, Henri Pauwels & Françoise Roberts-Jones, Museum voor Oude Kunst Brussel, Brussel, Gemeentekrediet, 1988.
o Natasja Meeusen, Creatief OKAN. Hoe maak je een cursus voor OKAN-leerlingen waarbij de leerlingen creatief en actief bezig zijn?, Antwerpen, Karel de Grote-Hogeschool, 2014.
o Maarten van Opstal, “Laatstekansonderwijs. Een schreeuw voor alternatieve pedagogische modellen in een superdiverse jongerencultuur”, Oikos, 61 (2012), p. 64.
o Reinhilde Pulinx, Platformtekst opgemaakt door de werkgroep Onderwijs en Integratie in het kader van de Staten-Generaal Inburgering en Integratie (29 november 2010), Gent, s.n., 2010.
o Bea Ros, “Musea en migranten zoeken elkaar op”, Cultuur + Educatie, 9 (2009), p. 8-19.
o S.n., Tips & tricks anderstalige minderjarige nieuwkomers in vrijetijdsactiviteiten, Gent, Kompas Gent & Inburgering Gent, 2015.
o Graeme K. Talboys, Using Museums as an Educational Resource. An Introductory Handbook for Students and Teachers, Surrey, Ashgate, 2010.
o Sandra Trienekens & Niels Vlasman, “Stad en Taal: de relatie tussen kennis en thuis voelen”, Cultuur + Educatie, 9 (2009), p. 30-49.
o Lotte Verbeyst, Wat na Okan? Een kwalitatief onderzoek naar de doorstroming van ex-onthaalklassers naar het regulier onderwijs en de rol van de vervolgcoach hierbij, Gent, Universiteit Gent, 2011.
o Melissa de Vreede, “Ervaringen van vijf Amsterdamse musea”, Cultuur + Educatie, 9 (2009), p. 74-89.
o Eliane De Wilde, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Gids voor de collecties oude en moderne kunst, Brussel, Alice Editions, 1999.
Internetlinks
o British Museum, ESOL group tours and workshops (online), s.d., http://www.britishmuseum.org/learning/adults_and_students/esol_programm…;(december 2015).
o De Redactie, Vernieuwende kijk op Pieter Bruegel de Oude in KMSK in Brussel (online), 15 maart 2016, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/1.2594256 (10 mei 2016).
o Educateam, Museum op Maat 2015-2016 (online), s.d., http://www.extra-edu.be/pdf/Museumopmaat_folder_28102015_NL.pdf (april 2016).
o Educateam, Museum op Maat (online), s.d., http://www.extra-edu.be/MSM?lang=nl (april 2016) .
o Kifkif, Superdiversiteit door Jan Blommaert (online), 27 juni 2011, http://www.kifkif.be/actua/superdiversiteit (20 april 2016).
o Knack Weekend, Modemuseum van Antwerpen start project voor anderstalige nieuwkomers (online), 5 november 2015, http://weekend.knack.be/lifestyle/mode/modemuseum-van-antwerpen-start-p… (17 november 2015).
o Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Bruegel. Unseen Masterpieces (online), s.d., https://www.fine-arts-museum.be/nl/tentoonstellingen/bruegel-unseen-mas… (10 mei 2016).
o Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Geschiedenis (online), s.d., https://www.fine-arts-museum.be/nl/de-instelling/geschiedenis (3 mei 2016).
o Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Musée Oldmasters Museum (online), s.d., https://www.fine-arts-museum.be/nl/de-musea/musee-oldmasters-museum (februari-april 2016).
o KU Leuven, Tien jaar Steunpunt Nederlands Tweede Taal (online), 24 januari 2012, http://nieuws.kuleuven.be/node/4089 (4 april 2016).
o Suske en Wiske op het www, De raap van Rubens (online), s.d., http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/4kl/164.php (4 mei 2016).
o Tropenmuseum, Taalonderwijs (online), s.d., https://tropenmuseum.nl/nl/onderwijs-nt2, (december-februari 2015).
o Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Anderstalige Nieuwkomers (online), s.d., http://onderwijs.vlaanderen.be/anderstalige-nieuwkomers (maart-april 2016).
o Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (SO): uitgangspunten Nederlands voor nieuwkomers (online), s.d., http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/okan/uitgan… (september-oktober 2015).
o Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Secundair onderwijs: vakgebonden eindtermen (online), 5 december 2014, http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/eerste-graa…;(18 maart 2016).
o Vlaamse Overheid, het Vlaamse inburgeringsbeleid (online), s.d., http://www.vlaanderen.be/nl/vlaamse-overheid/werking-van-de-vlaamse-ove… (20 april 2016).
Filmfragmenten
o Reeks 1: VID_20150511_113151, VID_20150511_114029, VID_20150511_121524, VID_20150511_121841, VID_20150511-123613, VID_20150511_124726, VID_20150511_125026 en VID_20150511_125424, persoonlijke bibliotheek van de heer Jos Vandebrouck, (oktober-november 2015).
o Reeks 2: VID_20150512_104446, VID_20150512_104713, VID_20150512_105200, VID_20150512_110558 en VID_20150512_112201, persoonlijke bibliotheek van de heer Jos Vandebrouck, (oktober-november 2015).