Onderzoek legt geheim van De Roze Strikken bloot

Artikel
De Roze Strikken

“België”, “surrealisme”, “schilder”. Wedden dat je nu aan Réne Margritte denkt? Toch telde ons land nog straffe surrealistische schilders. Zo hangt in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (KMSKA) in Antwerpen het majestueuze werk ‘De Roze Strikken’ van Paul Delvaux. Eveline Vandeputte nam het werk (letterlijk) onder de loep.

Tijdens een recente restauratie van het werk kwam namelijk aan het licht dat Delvaux olie-eilandjes had achtergelaten op het verfoppervlak, onder een niet-originele vernislaag. Reden genoeg voor Vandeputte om het werk te analyseren. Dat deed ze niet alleen. Zeven internationale teams reisden naar het KMSKA voor het onderzoek. Daar werden verschillende technieken gebruikt, zoals röntgenstralen, maar ook chemische analyses. Met behulp van verfmonsters werd ook de laagopbouw van het schilderij gereconstrueerd. Vandeputte legde zo de link tussen de olie-eilandjes en de pigmenten die de schilder gebruikte. “De pigmenten van sommige verf staan erom bekend ‘in te schieten’, wat betekent dat ze bij droging mat worden. Onze teststalen vertoonden na het drogen ook dat verschil in glans. Door die olielaag toe te voegen op delen matte verf, kreeg het geheel opnieuw een gelijke glans – en dat zonder het volledige werk te moeten vernissen.”

Voor een conservator is dit soort kennis heel belangrijk. “Hoe meer inzicht je hebt in iemands oeuvre, hoe beter je het kunstwerk kan restaureren”, legt Vandeputte uit. “Ook in het buitenland is daar interesse voor. Uit een internationale rondvraag bij conservatoren bleek dat zij die olie-eilandjes ook vaak tegenkomen. En toch gebeurt er heel weinig onderzoek naar.” Met haar masterproef tracht Vandeputte daar alvast verandering in te brengen.


Eveline Vandeputte behaalde een master in de conservatie-restauratie aan de Universiteit Antwerpen.
Promotoren: Prof. dr. Geert Van der Snickt, Gwen Borms en Charles Indekeu

Lees haar volledige scriptie