Wiskunst

Artikel

Escher

Voor sommigen is wiskunde pure kunst. Voor anderen is vooral het succesvol afleggen van een examen wiskunde een kunststukje. Als leerkracht Wiskunde en Project Algemene Kunstvakken zocht Ine Meers (PXL Hogeschool) een manier om beide op het eerste zicht onverenigbare vakken samen te smelten tot een eenheid: wiskunst.

Wiskunde zit overal – en toch wordt het vak nog te vaak benaderd als een alleenstaand gegeven, een abstracte zaak van cijfers en bewerkingen. “Door wiskunde te linken met kunst en cultuur kan je abstracte concepten concretiseren,” legt Meers uit. “Toen ik stage liep in Spanje heb ik het Alhambra gebruikt als uitgangspunt, een paleis waar 75% van mijn leerlingen al geweest waren. Zo konden ze de lessen makkelijk terugkoppelen naar hun eigen ervaringen.” Zo hoopt Meers niet enkel interesse op te wekken voor het vak wiskunde, maar ook de culturele horizon van de leerlingen te verbreden. In haar scriptie maakt Meers voornamelijk gebruik van het werk van Escher en van de islamitische kunst om het concept van wiskundige transformaties (de verschuiving en spiegeling van figuren) uit te leggen. “Maar eigenlijk zie ik het nog breder. Dit is slechts één van de vele voorbeelden waar je wiskunde vindt zonder het te verwachten.”

Islamitische kunst

Ine Meers behaalde een professionele bachelor als leerkracht Secundair Onderwijs – Wiskunde en PKV aan de Hogeschool PXL. Ze werd genomineerd voor de Klasseprijs 2022 en verscheen ook in Het Belang Van Limburg.
Promotor: An Vanfroyenhoven


Lees haar volledige scriptie