Geen lessenpakket? Geen probleem!

Artikel
Noah Fuhrmann

Hoe maak je leerlingen bewuster van milieuproblemen? Dat vroeg ook Noah Fuhrmann (UGent) zich af toen hij het vak ‘Toegepaste Ecologie’ doceerde in het secundair onderwijs. “Weinig scholen bieden het vaak aan en er bestaan dus ook geen lessenpakketten voor.” Dan doe ik het maar zelf, dacht Noah.

Fuhrmann ontwikkelde voor zijn scriptie een STEM-lessenpakket met maar liefst 19 lessen waarmee leerlingen zelf aan de slag kunnen om te leren over verdroging. Zijn scriptie leverde hem de Klasseprijs 2022 en heel wat lof van de jury van Klasse op: “Hoe sterk dat iemand die zo gespecialiseerd is in zijn vakgebied de materie zo bevattelijk en fris vertaald krijgt.”

VERDROGING

“De laatste 20 jaar is in Vlaanderen de grondwaterstand systematisch gedaald. De langere droogtes vanwege de klimaatverandering, vergroten dat probleem nog”, vertelt Noah over de keuze van het thema. Hij wil met zijn lessenpakket leerlingen bewuster maken van het probleem. “Tijdens de lessen kruipen de leerlingen in de rol van wetenschappers bij een studiebureau. Ze onderzoeken welke effecten het oppompen van grondwater voor een bouwproject heeft op de omgeving.”

BEESTENBOS IS BOOS

Fuhrmann was altijd al begaan met het milieu en het klimaat. “Ik leefde heel hard mee met ‘Beestenbos is boos’. Die schattige dieren, die moeten vluchten omdat er een zee van beton over hun bos wordt uitgestort, dat liet een diepe indruk na. Net als de egels die worden platgereden door auto’s. Je ziet daar heel goed wat de natuur te lijden heeft doordat we de ruimte versnipperen.” Zijn studiekeuze, bio-ingenieurswetenschappen en daarna een educatieve master in de wetenschappen en technologie, was ook deels geïnspireerd door een leerkracht biologie die het vuur in hem aanwakkerde. “Ik wou leerlingen ook begeesteren en bewuster maken.” Ondertussen werkt Fuhrmann als milieuconsultant, maar hij sluit niet uit ooit naar het klaslokaal terug te keren.


Noah Fuhrmann behaalde een educatieve master in de Wetenschappen en Technologie, in de afstudeerrichting Bioengineering aan de UGent. Hij won de Klasseprijs 2022 en verscheen ook met een interview in Klasse. Lees het volledige interview hier.
Promotor: Prof. dr. ir. Kristof Demeestere en Prof. dr. Ann Dumoulin


Lees zijn volledige scriptie