Ook scripties over onderwijs krijgen bij de Vlaamse Scriptieprijs extra aandacht. Deze vijf finalisten maken nog kans op de Klasseprijs 2020!
Na rijp beraad nomineerde de Klasse-redactie vijf scripties uit een totaal van 76 inzendingen. Sinds 2003 gaan onderwijsplatform Klasse en Scriptie vzw jaarlijks op zoek naar de sterkste onderwijsscripties in Vlaanderen.
Schrijf je in voor de online onthulling
Dit zijn de vijf finalisten:
Kunnen we met de hulp van een app het sedentair gedrag van leerlingen in een klascontext doorbreken en hen bewust maken van de beweegnorm?
(Titel journalistiek artikel: Het sedentair gedrag op school doorbreken met TikTok)
Mathisse Despierre
HoWest
Bachelor secundair onderwijs
Kinderen bewegen veel te weinig. Ze zijn niet weg te slaan van sociale media. Je kan daarover klagen, maar dat is buiten LO-leerkracht Mathisse Despierre gerekend. Op zijn populaire TikTok-account @vital.teacher inspireert hij leerlingen via video's om vaker te bewegen. Zijn video's zijn kort, krachtig en op maat van het onderwijs: "Leerkrachten kunnen zo halverwege hun les een korte bewegingspauze inlassen."
Vriendschap 2.0: Altijd Online - Nooit Alleen
(Titel journalistiek artikel: 268 Meldingen! Wat als jongeren niet reageren op de berichten van hun beste vrienden?)
Debra De Groote
UAntwerpen
Master communicatiewetenschappen
Facebook, Instagram, WhatsApp, Snapchat... al deze apps zorgen voor een continue stroom aan meldingen op onze smartphone. Steeds meer jongeren tussen de 13 en 15 jaar ervaren hierdoor digitale druk binnen hun vriendschappen. Voor haar masterproef onderzocht Debra De Groote hoe jongeren hiermee omgaan. "Soms laten ze een bericht bewust ongelezen om de verwachting tot antwoorden uit te stellen."
Hoe krijgt sociaal-emotioneel leren vorm binnen een inclusief leefklimaat op kleuterleeftijd?
(Titel journalistiek artikel: Hoe het jonge kind ons verwondert met zijn sociaal-emotionele competenties)
Nika Devolder
UGent
Master in de pedagogische wetenschappen
Het zijn maar kleuters? Think again: kleuters beschikken al op jonge leeftijd over heel wat sociaal-emotionele vaardigheden, aldus Nika Devolder. Zeven maanden lang dompelde ze zich onder in het dagelijkse leven van drie inclusieve kleuterklassen.
Ruimte-educatie
(Titel journalistiek artikel: Ruimte-educatie als remedie tegen de baksteen in de maag)
Lien De Saegher
KU Leuven
Master in de stedenbouw en ruimtelijke planning
Ruimte-educatie hoeft niet altijd over planeten te gaan, ook onze ruimtelijke ordening verdient al aandacht in de lagere school. Toch als we een toekomst willen met méér open ruimte en minder files. Lien De Saegher: "Als de leermethodes enkel klassieke woonsituaties afbeelden met vrijstaande woningen in landelijk gebied, bestaat de kans dat leerlingen zich hier later aan gaan spiegelen."
How do we facilitate the exercise of futures thinking in uncertain times?
(Titel journalistiek artikel: Project Foresight)
Gersende Sobiecki - Jarit Fermaut - Niall Flaherty - Ona Vandemeulebroeke - Laurens Callewaert - Amber Manhaeghe
VIVES Hogeschool
Bachelor in de orthopedagogie
Uit hun onderzoek bleek dat de meerderheid van de jongeren tussen de 14 en 18 jaar onzekerheid voelen wanneer ze nadenken over de toekomst. Daarom ontwikkelden zes VIVES-studenten 'Project Foresight': een lessenpakket over toekomstdenken, mét handige website.
Veel succes aan de genomineerden!