Dit zijn de finalisten van de Klasseprijs 2024!

Persbericht
Shortlist Klasse

Hebben we dé oplossing om het lerarentekort aan te pakken gevonden? Hoe kunnen we de overgang van OKAN-leerlingen naar het reguliere onderwijs beter ondersteunen? Hoe groot is het probleem van cyberpesten op de middelbare school? Kunnen we kleuters helpen bij het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden via denkroutines? En hoe kan virtual reality ingezet worden in de klas?

Ontdek het antwoord op deze vragen in de shortlist van de Klasseprijs 2024. Met deze prijs bekronen SciMingo vzw en Klasse, het multimediaal communicatieplatform voor onderwijs in Vlaanderen, binnen de Vlaamse Scriptieprijs thesissen over onderwijs. Wie van de vijf genomineerden de prijs, goed voor 1.500 euro, uiteindelijk in de wacht sleept, zal op donderdag 19 december bekendgemaakt worden tijdens de prijsuitreiking in het stadhuis van Gent.


Ontdek de finalisten

Mara de Koning

Leiderschap in het onderwijs en de rol van persoonlijkheid

Mara de Koning

Universiteit Gent - Master of Science in de handelswetenschappen (Finance and risk management)

In haar thesis onderzocht Mara de Koning hoe het lerarentekort kan worden aangepakt via ‘empowering leadership’. Deze leiderschapsstijl biedt leerkrachten meer autonomie en vrijheid, wat hun motivatie en waardering kan vergroten. De effectiviteit hangt echter sterk af van hun persoonlijkheid: uit een bevraging onder bijna duizend leerkrachten blijkt dat consciëntieuze leerkrachten juist beter presteren met duidelijke richtlijnen en structuur dan bij autonomie. Dit onderzoek benadrukt het belang van een flexibele leiderschapsaanpak, afgestemd op individuele behoeften, om het lerarentekort aan te pakken.

Lees het artikel


Jehad Omar

“Op je 15de voor het eerst in een klaslokaal!”

Jehad Omar

Hogeschool UCLL - Bachelor in de Orthopedagogie

Jehad Omar onderzocht de uitdagingen waarmee niet-begeleide minderjarige vluchtelingen in België te maken krijgen op school. Zij ervaren vaak een cultuurshock, vooral door taalbarrières en onbekendheid met het schoolsysteem. Na een periode in de OKAN-klas, de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers, stromen ze door naar het reguliere onderwijs, waar hun specifieke noden niet altijd erkend worden. Om hen te ondersteunen in hun persoonlijke en academische ontwikkeling, ontwikkelde Omar de spellen ‘Cultipoly’ en ‘Kleurrijke School’, die jongeren bewust maken van cultuurverschillen en hen helpen reflecteren op hun uitdagingen in het reguliere onderwijs.

Lees het artikel


Hanne Vermeire

Van klaslokaal tot cyberspace: onderzoek legt cyberpesten in klaschats en exposegroepen bloot

Hanne Vermeire

Universiteit Gent - Educatieve master in de maatschappijwetenschappen

Cyberpesten onder middelbare scholieren is een groeiend probleem met ernstige gevolgen, toont het onderzoek van Hanne Vermeire aan. Klaschats en exposegroepen op sociale media zoals Instagram kunnen bij slachtoffers leiden tot depressie, zelfbeschadiging en zelfs suïcidale gedachten. Volgens het onderzoek volgen vele leerlingen deze groepen uit nieuwsgierigheid of voorzorg, maar angst om zelf slachtoffer te worden en de afstand die ze ervaren tegenover hun leraren houden hen vaak tegen gevallen van cyberpesten te melden. Volgens Vermeire kunnen scholen bijdragen aan een veiligere online omgeving door anonieme meldpunten op te zetten, vertrouwenspersonen aan te stellen en open gesprekken over socialemediagebruik te stimuleren.

Lees het artikel


mar

Denkroutines voor kleuters: klinkt moeilijk, maar hoe zit het echt?

Marthe Spenninck

Hogeschool West-Vlaanderen - Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs

In haar thesis onderzocht Marthe Spenninck het gebruik van denkroutines bij kleuters. Deze bestaan uit eenvoudige vragen, stappen en strategieën die kinderen ondersteunen bij het ontwikkelen van vaardigheden zoals kritisch denken, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Spenninck ontdekte dat visuele ondersteuning, herhaling en duidelijke stappen essentieel zijn voor succes. Haar onderzoek toont ook aan dat denkroutines niet alleen het leerproces van kleuters ondersteunen, maar ook leerkrachten helpen bij het begeleiden van een rijker en bewuster leerproces.

Lees het artikel


Britt Broekaert

Verander de klas! Tijd voor een nieuwe, VR-krachtige leeromgeving!

Britt Broekaert

Thomas More Hogeschool - Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs: Elektriciteit en Techniek

Digitalisering is niet meer weg te denken uit ons leven, vooral dat van jongeren. Dit weerspiegelt zich dan ook in het onderwijs, waarin de leraar van de toekomst een essentiële rol speelt. In haar thesis onderzocht Britt Broekaert hoe technologie, zoals virtual reality en educatieve games, het onderwijs kan vernieuwen en boeiender kan maken. Ze ontwikkelde didactische fiches voor verschillende apps, waarmee leraren gericht en effectief aan de slag kunnen gaan tijdens hun lessen, en testte ze met succes uit op een middelbare school.

Lees het artikel


Wil je op de hoogte blijven van het verdere verloop van de wedstrijd? Schrijf je dan zeker in op onze nieuwsbrief!
Inschrijven op nieuwsbrief