Van drones die makkelijker op zee kunnen landen tot endometriose. Deze 5 finalisten zullen op 19 december op het podium staan... en één van hen wordt de winnaar van de Bachelorprijs 2023!
Tien straffe scripties met sterk uiteenlopende onderwerpen. Dat was de longlist van de Klasseprijs. Het was voor de Klassejury dan ook moeilijk om zich aan een shortlist van vijf werken te houden. Daarom haalden dit jaar zes scripties de shortlist en maken zij allen kans op de prijs t.w.v. 1.500 euro.
Scripties over onderwijs krijgen bij de Vlaamse Scriptieprijs extra aandacht dankzij de Klasseprijs. Wie met de prijs naar huis gaat onthullen we tijdens de prijsuitreiking op 19 december.
Lara Roosens
KU Leuven – Master of Science in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen
De digitalisering van het onderwijs zorgt voor een enorme hoeveelheid data over de prestaties van studenten. Maar leraren hebben vaak niet de nodige tools om die data te begrijpen en ermee aan de slag te gaan. Lara Roosens ontwikkelde hiervoor het Competentie Dashboard. Het dashboard analyseert alle gegevens en voorziet leraren van voortdurende updates over de voortgang en prestaties van hun studenten. Zo hoopt ze de werkdruk van leraren te verlichten.
Ellie Lefèvre
Universiteit Antwerpen – Master in de opleidings- en onderwijswetenschappen
Het gaat niet goed in met de leesprestaties van Vlaamse leerlingen. Recent onderzoek wijst al op de belangrijkste kenmerken van effectief leesonderwijs, maar hoe brengen we die wetenschappelijke inzichten tot in de klas? Ellie Lefèvre toetste de nieuwste inzichten over begrijpend lezen aan de huidige taalmethodes. Wat blijkt? Er is zeker nog plaats voor verbetering. Lefèvre overloopt meerdere problemen en reikt suggesties aan om het leesonderwijs meer op maat van de leerling te maken.
Christina Van Goethem, Anouck Smeets, Nancy Marivoet & Rovena Hoxha
AP Hogeschool – Educatieve bachelor lerarenopleiding: kleuter- en lager onderwijs
Prentenboeken zijn onmisbaar in elke kleuterklas. Ze werken als spiegels van de eigen leefwereld, maar ook als vensters die kleuters leren over het leven van iemand anders. Toch heeft slechts een minderheid van de prentenboeken in Vlaamse klassen een hoofdpersonage van kleur. Dat blijkt uit het onderzoek van deze vier studentes. Ze pleiten dan ook voor meer diversiteit in de prentenboeken van onze kleuterklasjes.
Eva Verhelst
Universiteit Gent – Master of Computer Science Engineering
Wat als een robot je kan helpen met woordenschat leren? Een leerkracht heeft vaak niet genoeg tijd om elke leerling individueel te helpen. Dus zocht Eva Verhelst uit of een sociale robot daar hulp bij kan bieden. Ze ontwikkelde een applicatie waarmee de robot met de hulp van artificiële intelligentie telkens nieuwe oefeningen kan genereren. De applicatie onthoudt ook welke woordjes een leerling minder goed onder de knie heeft. Met haar onderzoek hoopt ze in de toekomst leerkrachten actief te kunnen ondersteunen in hun takenpakket dankzij sociale robots.
Alexander Ghysens
KU Leuven – Master in de geschiedenis
Alexander Ghysens dook voor zijn scriptie in het verleden en onderzocht hoe vijftien verschillende leerkrachten omgaan met de waardering van hun beroep. Van de tumultueuze jaren vijftig tot het dynamische begin van de 21ste eeuw... Hij laat de leerkrachten zelf aan het woord en brengt in kaart hoe gewaardeerd zij zich door de jaren heen voelden door hun collega's, de directie, de ouders van hun leerlingen, en door hun leerlingen zelf.
Stijn Kerkhofs
Universiteit Antwerpen – Master in de opleidings- en onderwijswetenschappen
Bij het beoordelen van toetsen gebruiken leerkrachten vaak subjectieve kenmerken zoals motivatie, welbevinden of het algemene toekomstbeeld van een leerling. Dat vormt een probleem voor gelijke onderwijskansen. Stijn Kerkhofs bekeek of gestandaardiseerde toetsen - een toets waarbij leerlingen een toets afleggen over dezelfde inhoud in dezelfde omstandigheden - daar een oplossing voor kunnen zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het verdere verloop? Schrijf je dan zeker in op onze nieuwsbrief!
Inschrijven op nieuwsbrief